Tuesday, December 31, 2013

New Year Resolution~~~2014 (loss weight-calorie intake entri)

ok...sambungan kepada bmi..lepas korang dah tahu kan...bmi korang berapa..korang boleh mulakan..kira calorie intake korang..aku gune website nie..sbb sng n mudah... die trus arrange kite punye nilai kalori sehari.. http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm


nie aku masukkan data aku..then tekan calculate..
kenapa xde exercise..???sbb mmg aku x exercise pon..die beza taw calori intake..ade pengiraan secara manual..tp nnti aku tunjukkan...little tue means cam ko naik turun tgga..g pejabat..means ade pergerakkan tapi sikit..so leh gak assume as xder langsung..

bawah nie die punye result..


ade 3 cara..maintain..loss weight..n extreme loss weight..

kalu korang da kurus..nak maintain berat..korang leh mkn ikot nilai kcal maintainance..kalu nak fat loss slow n steady..gune nilai tengah..kalu nak extreme fat loss..gune nilai belah kanan...so..aku sure mostly org nak cepat2 turun berat..tapi korang nyer taget..kurus utk selamanya kan...so aku rase..korang leh choose yang tengah...slow n steady..bile da capai tahap berat korang nak..korang kena ubah balik nilai..kira r...balik..montah by month kena kire jugak balik..every week actually sbb berat korang berubah every week kan...1 week loss 1kg..

nie cara manual..version kevin zahri..ade bnyak kat blog lain..tapi aku tulis aku nyer jela..

1st skali korang kena kire nie..

Wanita : 655 + (9.6 x berat dalam kg) + (1.8 x tinggi dalam cm ) – (4.7 x umur dalam tahun)
Lelaki : 66 + (13.7 X BERAT dlm kg) + (5 x tinggi dlm cm) – (6.8 x umur dalam tahun )
contohnye aku punye pengiraan k..
= 655 + (9.6 x 62.6) + (1.8 x 150) - (4.7 x 25)
= 655 + 600.96 +  270 -  117.5
= 1408.5 kcal/day
tapi nie kalu korang pegun..or koma..xpela...so disebabkan korang ade jgk bergerak...korang kena buat lagi 1 pengiraan..
nilai kalori tadi..korang kena darab dengan tahap korang punye aktiviti..
 
  • At work - you work in an office
  • At home - you're usually sitting, reading, typing or working at a computer
  • Exercise - you don't exercise regularly
Light Activity (1.3)
  • At work - you walk a lot
  • At home - you keep yourself busy and move a lot
  • Exercise - you participate in light exercise or take long walks
  • At work - you are very active much of the day
  • At home - you rarely sit and do heavy housework or gardening
  • Exercise - you exercise several times a week and push yourself pretty hard
  • At work - you hold a labor-intensive job such as construction worker or bicycle messenger
  • At home - you are very active with heavy lifting and other rigorous activities
  • Exercise - you participate in physical sports such as jogging or mountain-biking each day
so..sambung pengiraan aku punye tahap kecergasan..


1408.5  X 1.2
= 1690.2 kcal/day -----> nie nilai yang aku perlu makan setiap hari..utk..MAINTAIN berat aku..
senang cakap..kalu aku mkn lebey dari nilai tue..aku akan gemok...kalu kurang aku akan kurus.. gemok tue..bukan nampak sehari..wlapon sehari korang ambik lebih sikit jer..naik berat sebanyak 0.033 kg jer pon sehari..sebulan da sekilo kot...so..jgn mkn lebey...
ok..seminggu untok turon sekilo...kite kene reduce kalori..sebnyak..7700 kcal..atau sehari bersamaan 1100kcal...                                
lets calculate again..
= 1690.2 - 1100
= 590.2 kcal/day ---> nie mmg korang akan kurus...TAPI!!! korang nak mkn ape..dengan kalori sebnyak nie??? then manusia xleh ambik kurang dari 1000kcal per day..elok2 nak diet kang..nnti masok hospital..seksa badan jugak..
so...the right way is.. 
1100 / 2 = 550 + 550 kcal
550 kcal --->  reduce from calorie intake..
550 kcal ---> burn from exercise...
so..nilai yang sebenar..ade lah...
= 1690.2 - 550
= 1140 kcal/day ( nie aku genapkan..coz aku bnci decimals point ) 
nilai nie..korang xleh lebeh..kalu lebeh..out la korang..then kene excersice..sebanyak 550 kcal sehari utk kurus.. lagi bnyak korang exercise..lagi cepat korang turon..
korang nak mkn ape mkn la..kfc..mc-d atau pape jela..tapi jgn lebeh..dari nilai..kalori korang..SEHARI!!! tapi stelah aku wat cam beberapa reseach dari kwn aku kan..aku dapat tahu..
1- fast food 3 bulan sekali sahaja
2- chocolate cadbury or pape jer 1 month only..sekadar  mkn..bukan melantak..
3- no more air manis2 sirap ke..sunquick ker..teh ais ker...juz...air masak..everyday..
4- DISIPLIN mesti mau tinggi beb..yang nie paling payah..tapi xpe..aku ada tips..
5- carbohydrate..sekali intake..nasi ke..mee ke..sebesar kepalan tangan korang shaja..
tapi..kite leh gak ade cheat day..dalam seminggu..means dat...decide la..hari sabtu or hari pape jer..korang nak mkn secret recipe..mkn jela..tapi cukup 1 slice..kalori korang akan jadi lebih sikit..then nnti korang conter la balik..
so..untuk entri nie..panjang lebar aku cakap..juz nak bgtahu jer..yang aku punye daily kalori kene ambik 1140 kcal/day nett!!!!


No comments:

Post a Comment