Sunday, March 1, 2015

Hikmah itu Tersembunyi...

Hai..Selamat malam..and Assalamualaikum semua..

Dah lame Lyan tak update blog..biasalah..buzy dengan malas nie membuak2..Hari nie.."The Last Thing in My Mind" Lyan arini adelah pasal hikmah dalam hidup kite..perghh..tetibe cakap gaya ustazah teerr..hehehe

Okai..erm..ape Lyan nak cakap erk..aish..huhuhu..

Dalam hidup kita..Allah akan bagi pelbagai ujian..dah namanya ujian mestilah susahkan..kalu senang and kacang puteh..xdela namanya ujian erk..tak gitu??hahaha..

Setiap ujian yang Allah berikan sebenarnya takkan sesekali melebihi kemampuan hambaNya..kite kene percaya nie..ade dalam Al-Quran nie taw..kita wajib percaya k..sebab beriman kepada kitab tue kan rukun iman..:)

Tapi seringkali kita rasa..kita tak mampu nak hadapi kan..tak yah cakap orang lain la..Lyan sendiri pon separuh nyawa hilang masa si dia pergi dari Lyan..tue ujian buat Lyan..berbeza orang berbezalah ujiannya..sebab..kepercayaan kita..iman kita..semuanya berbeza..kan...

Ada orang..di rampas boifren nye oleh sahabat sendiri,,ade orang kehilangan orang tua yang paling disayangi..mamcam-macamla ujian..yang Allah bagi..

Lyan sendiri susah nak terima kenyataan bila benda yang Lyan tak sangka terjadi dalam hidup Lyan..meroyan berbulan-bulan..berharap semuanya akan okay..ntah..Lyan pon xtahu..antara harapan..dan melepaskan..Lyan cuba terima takdir..tapi Lyan masih tertanya-tanya apa hikmahnya..susahnya Lyan nak bangun..Allah jer yang tahu..bagi orang settlekan masalh cintakecik jer..bagi dia kecik..bagi orang lain mgkin besar..tak same yer..hihi

Lepas penat dengan semua nie..Lyan pun nak tak nak dah involve dalam bende nie semua..hari hari Lyan doa..semoga Allah kuatkan Lyan..

Dengan takdir Allah semalam Lyan borak-borak kat grup wassup "SAHABAT" geng umah agam Lyan mase duk blaja di universiti dulu..Ade la member Lyan nie..si El..nie..bercinta bertahun-tahun..tapi xkemana..coz si lelaki ade ppuan lain..El dah bagi peluang 2x..tapi tetap jugak lelaki tue..ade ppuan lain..so da xder jodoh..tahu x..bile kite sygkan seseorang ayat xder jodoh tue..susah sgt nak trima..hahaha..

El cakap semalam..aku mgkin penyebab utk temukan jodoh antara dorang..aku mgkin tempat persinggahan jer..bila aku fikir balik..El bercinta sejak matrik..so El dgn ex die apply sesame masuk universiti..then..lelaki tue bertemu dengan ppuan lain dekat universiti..mmm..mgkin btul El cakap..El hanyalah sebagai "kenderaan" untuk mereka bertemu..Masya Allah..walaupun terluka,,tapi itulah perancangan Allah..dan sekarang El dah dpt pengganti..El..aku doakan..pakcik and kau berjodoh naik pelamin secepat mgkin..ye syg..

Okai..tengok tajuk Lyan..Hikmah tuww tersembunyi..dah tersembunyi..kite kenelah cari..cari..dan cari..hehehe..kalau kite tak cari xjumpe..tue yang buat kite merana and terseksa..siyesly..tak tipu.. selama Lyan cari..kenapa..apa..asal..why..Lyan tak jumpe..mgkin cinta membutakan mata Lyan..hurm..tapi semalam..Lyan terfikir..Allah bagi Lyan die..utk Lyan belajar jadi manusia yang lebih matang..Lyan rasa mcmtue..bukan untuk Lyan miliki..hanya untuk belajar..dan..sekarang Lyan dah boleh senyum terima segalanya..

Tanpa dendam..Tanpa marah..Lyan terima takdir Allah dengan redha..give up??Bukan give up..sebab Allah..sahaja yang tahu..betapa cintanya Lyan pada dia..tapi perasaan tue bukan hak Lyan..hak Allah..bagi Lyan..sepanjang Lyan bersama dia..Lyan dah buat yang terbaik sehabis daya Lyan..dan jodoh tue Allah tentukan..Allah ambik apa yang Lyan tak pernah terfikir..Allah mesti gnti dengan apa yang lyan tak sangka..insyaAllah..cuma..Lyan mintak supaya tidak diketemukan lagi dengan dia..biarlah dia dengan jalan dia..Lyan dengan jalan Lyan..semoga dia bahagia Lyan doakan..

Betul ke..semua ujian tue trtanggung?? kalau tertanggung..asal ade orang gantung diri putus cinta..ada orang bunuh diri sebab tak mampu nak jalani ujian yang mereka tanggung..Nauzubillah..

Dengan perkara nie..Lyan boleh cakap camni..mungkin mereka tidak cuba mencari apa yang hilang..iaitu hikmah yang hilang..sebab tue Lyan cakap..semasa Lyan belum jumpa pon Lyan rase penat sangat..letih..rasa xterdaya nak tggung semua nie..

So for the last..Lyan nak cakap..Hikmah tue ada..cuma dia tersembunyi..sebab ujian kan..kalau tak sembunyi xderla namenye ujian kan..so..its like hide and seek.u need to find to end the game..if u wont able to find it..u will suffer..bila kita jumpa hikmah barulah kita tenang..setiap apa yang berlaku dalam hidup kita telah ditentukan oleh yang maha Esa..Allah takkan biarkan sesuatu berlaku dengan sia-sia melainkan untuk kebaikan kita..

Okay..semoga readers mendapat sesuatu daripada entri Lyan kali nie..dan ingat..Jodoh tue telah ditetapkan..lame mane pon kite cuba..lame mane pon kite bertahan kalu Allah tak tulis nama kite kat nama dia..xmenjadi jugak..lebih baik..kita bentuk hati kita yang terluka..dan serahkan kepada Allah..Allah akan serahkan hati pada yang layak memilikinya..insyaAllah..aminn..



## Inside the Brain, : Apa yang terjadi biarkan terjadi..Apa yang tertinggal biarlah menjadi rahsia antara hamba dan pencipta...sedaya kita sebagai manusia..menerima apa yang telah tertulis dengan hati terbuka kerana setiap yang telah ditentukan adalah terbaik buat kita..Allah tahu..Allah tak pernah lupa..dan Allah sebaik-baik perancang..



Bye~~~until we meet again ---<@ Muaaahhhxxx!!


No comments:

Post a Comment