Thursday, October 15, 2015

Hati..jaga hati ye..

...

"Wey..aku rasa xsedap hati lah" Yatie mengomel padaku.

Saat itu aku masih di bangku sekolah. Masih bersama murid-murid tahun 2 berlari ketika waktu pendidikan jasmani. Kami berhenti di bawah pohon ketapang. Redup dan angin sepoi sepoi bahasa membuatkan kami melabuhkan punggung disitu.

"Hah?! Tak sedap hati tue macamane? Aku tak tahu pon." Aku menjawab aduan Yatie polos.

Memang benar saat itu aku masih belum mngerti erti sakit..terluka..kecewa..apatah lagi hati..yang tak sedap..bagaimana rasanya.

"Erm..aku rasa mcm tak sedap lah..mcm ade bnde buruk yang nak blaku." Yatie gigih menambah bicara untuk fahamkan aku.

"Owh..tak de papelah. Mungkin perasaan kau je kot." aku membalas untuk menenangkan Yatie.

Memang..memang aku tak pernah mengerti..seperti mana aku tak mengerti untuk keluarkan isi penting di dalam petikan karangan.Mungkin kerana aku lebih kurang matang daripada dia. Hidup aku hanya ketawa dan bahagia. Kalau menangis pun kerana dirotan mama. Esoknya masih lagi nakal.



******************

Hari nie..aku tahu apa erti tak sedap hati. Susah hati dengan tak sedap hati memang erbeza.

Susah hati adalah bila kita risaukan sesuatu.

Tak sedap hati nie bila kita resah namun kita tak tahu yang diresahkan.

Terasa berdebar..nafas tersekat dan emosi tetibe rasa sedih.

Dari petang tadi aku rasa smua nie.. seperti ada sesuatu yang tak kena bakal berlaku

Mungkin orang yang dekat dengan kita dalam kesusahan.

Aku dah cal mama..aku dengar suara mama ok je dan aku yakin yang lain juga ok.


Cuma satu tempat aku tak mampu nk pastikan tak ada pape berlaku.


Hati aku...

Tuhan..aku mohon kau lindungilah orang yang aku sayangi dan orang yang menyayngi aku.


Kerana aku tahu jagaan di bawah naugan Dia adlah yang tbaik.inshaAllah.





No comments:

Post a Comment