Tuesday, December 31, 2013

New Year Resolution~~2014 (loss weight plan-bmi entri)

Assalamualaikum..selamat pagi dan salam sejahtera..

Aish..sebenarnye xder ape yg intresting pon nak tulis...n aku x rase pon ape aku tulis nie..ade org baca...hihihi..this blog like my diary la...konon la..huhhuhu...

ha....kali nie nak share pasal azam tahun baru..tiap2 tahun..kite selalu jer buat azam tahun baru..tp by the end of the year..pergghh..out of 10..5 belum tentu sempurna...hahahaha..boss aku ckp..ape yg kite azam kan..kite kena tulis..sbb kite akan tgk benda tue hari2..maybe not this year..but..one day..kite akan laksanakan jugak...ade btul jugak boss aku nie..tapi ade jugak yg terus give up..depends atas somebody la..u mudah give up..or u try before u give up...

ok..habis dah mukadimah..pagi2 bute new year nie...aku xkemana2 la..coz mls nak g jalan2..ngan kwn pon xtaw kemana...ngan jalan pon aku xtaw...so duduk jela dlm "gua" aku nie..ok dah..dah...masuk topik aku..
tahun nie kan..aku punye new year resolution..adelah......

1-aku nak kurus..
2-aku nak cantik...(--> yg nie semua pempuan nak k!!!)
3-aku nak kaya..(xder specific cara lagi stakat nie..)

so..aku nak story sikit..cmne aku nak kurus nie...pertama skali..aku..tanamkan dalam diri aku..aku nak..so...aku kne buat..n dptkan ape yg aku nak..thats motivation utk diri sendiri..without motivation u cannot go anywhere dude...so..aku mesti buat!!!

next aku online..cari cara terbaik...dimana aku boleh mkn..ape yg aku nak..tp boleh kurus..so..aku jumpe 1 cara.. #kevin zahri punye diet plan..5kg hilang dlm masa 5minggu...nie die punye cara...adalah dengan bilang n kire u all punye kalori...aku mls nak tulis formula die yg bnyak tue kat sini..tp korang leh gak..terus search kat dunia google tue..calorie calculator or pape jela..mesti jumpe punye..kat calori calculator tue...die siap suggestkn utk korang nak kne makan berapa kcal sehari...

waaa!!!!!lupe la!!!!da new year..aku nyer umo da jadik 25!!!!!!!!!!!!!!!!hahahahahahahahahaha... bongekla..cmne leh lupe.....sedar2 mase cari link utk korang la...huhuhu,,,jap..

ok2stop iklan xberbayar..lets fokus..

ok2 mule2 kan..nak loss weight..sometime ko kne ade target weight..according to bmi...kire kat intenet gak..
ok..nie..cara manual..
Yang nie formula korang kena tekan2 calculator la..


yang nie aku kire gune internet terus dpt result..
yang nie..korang tgk aku punyer berat overweight kan..so kena turun la..korang boleh kire sendiri..aku kira2 berat aku..kena turun dlm 20 kg...cmne..aku kire?? 62.6- 41.6(lowest berat aku yg ideal) = 21kg la kne cutt off..banyak kan???!!!! tapi penah tak korang tgk..die kurus..tp body die cam..cengkung gitu..ha..so..aku kire bmi according to body frame jugak...

yang nie gune internet jgk..
sbb aku nyer body frame tue large...so..berat aku yang buat body aku nampak cantik..adalah dalm lingkungan 50-55 kg..camne nak decide body frame?? korang try cekau atau ukur guna jari kanan..ukur kat pergelangan tangan kiri korang...tgk..kalu die punye jari tgk lebih or bertindih antara jari antoo dgn ibu jari..tu frame die kecik...kalu die nyer jari cam kena2 sentoh die punye hujung ngan hjung..so medium...kalu cam aku..xkena pun ibu jari ngan jari antoo..so..die..besar..tp aku nyer jari cam ketot gitu..so aku xtaw r btol ke tak..tapi xsalah cube dulu..kan..ok...abis bab bmi..

so..conclusionnye..bmi aku ideal berat mesti range 41.6-56.3.. tapi utk body yg chantek...cam chantek jer..cam chumill jer...hahahaha..adalah...50-55kg..

nie entri bmi dah la..bkak entri lain plak..mlas nak cmpor2..cam buruk plak n seraboot...




No comments:

Post a Comment